تعریف مخاطبان و تعیین اهداف می تواند محتوای رسانه های اجتماعی شما را در مسیر درست هدایت کند. استفاده از ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی، محتوای شما را منظم نگه می دارد و در وقت ارزشمند شما صرفه جویی می کند، برای رسیدن به نتایج قابل توجه با تبلیغات رسانه های اجتماعی به بودجه هنگفتی نیاز ندارید. اطلاع رسانی درباره کسب و کار کوچک شما می تواند مانند تلاش برای برجسته شدن در یک عرصه شلوغ باشد. برندها در همه جا برای جلب توجه مصرف کننده رقابت می کنند و اغلب آنهایی هستند که عمیق ترین جیب ها را دارند که میکروفون را دریافت می کنند. اما لازم نیست با همه افراد حاضر در فضا صحبت کنید. استفاده از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی کسب وکارهای کوچک میتواند به شما کمک کند با دستیابی به افراد مناسب و تبدیل آنها به افراد مناسب، بدون هدر دادن پول نقد، از سر و صدا عبور کنید. این شش مرحله را دنبال کنید تا رسانه های اجتماعی را به بخشی سودآور از استراتژی بازاریابی دیجیتال خود تبدیل کنید :
تعیین اهداف اولین قدم ضروری برای اجرای موثر رسانه های اجتماعی برای مشاغل کوچک است. در مورد آنچه می خواهید به دست آورید و چارچوب زمانی که می خواهید به آن دست یابید دقیق باشید. اهداف شما باید قابل اندازه گیری و واقع بینانه باشد تا بتوانید استراتژی، محتوا و بودجه خود را با نیازهای خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، هدف بازاریابی رسانه های اجتماعی شما ممکن است افزایش کلیک روی لینک تا 100٪ باشد. یا اگر می خواهید درآمد را افزایش دهید، هدف شما ممکن است افزایش بازگشت سرمایه به 8 دلار به ازای هر دلاری که در بازاریابی رسانه های اجتماعی خرج می شود باشد.
محدود کردن پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که استفاده میکنید به شما کمک میکند انرژی خود را در جایی که بیشترین اهمیت را دارد متمرکز کنید. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک ، شما نمی خواهید خود را نازک کنید، بنابراین کمی وقت بگذارید و در نظر بگیرید که مشتریان بالقوه شما واقعاً در کجا زمان میگذرانند.به عنوان مثال، کاربران شبکه های اجتماعی در لینکدین در درجه اول حرفه ای های تجاری هستند که بسیاری از آنها فارغ التحصیل دانشگاه هستند. این برای یک برند تجاری (B2B) مانند یک شرکت نظافتی تجاری مناسب است ، اما نه لزوماً برای یک مارک مد نوجوان. جایی که آن برند مد ممکن است در اسنپ چت قرار گیرد ، که برای هدف قرار دادن Gen Z و زنان جوان هزاره عالی است.هر شبکه رسانه اجتماعی مخاطبان منحصر به فردی را ارائه می دهد، بنابراین برای ایجاد حساب های رسانه های اجتماعی در پلتفرم هایی که تلاش شما را به حداکثر می رساند، تحقیق کنید.
پس از شناسایی شبکه های اجتماعی که روی آنها تمرکز خواهید کرد، شروع به شفاف سازی استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود کنید . با در نظر گرفتن مخاطب هدف خود ، موارد زیر را مشخص کنید:
چه نوع محتوایی را پست خواهید کرد: از چه نوع تصاویری استفاده خواهید کرد (عکس، فیلم، اینفوگرافیک و غیره)؟ آیا به زیرنویسهای بلند پایبند هستید یا زیرنویسهای کوتاه؟
چه چیزی در مورد آن پست خواهید کرد: 3-5 موضوعی که همیشه به آن پایبند خواهید بود چیست؟ به عنوان مثال، اگر از رسانههای اجتماعی برای بازاریابی دندانپزشکی استفاده میکنید، میتوانید نکات بهداشتی دندان، معاملات بیماران و حقایق سلامت دهان را پست کنید. چه پیام های کلیدی را ارسال خواهید کرد؟
زمانی که پست میکنید: هر هفته چند بار پست میکنید؟ در چه روزها و ساعت هایی؟
برند شما چگونه به نظر می رسد: از چه رنگ ها و فونت هایی استفاده خواهید کرد؟ صدا و شخصیت برند شما چگونه است؟
یک راه عالی برای الهام گرفتن از استراتژی خود، انجام یک ممیزی سریع از حضور فعلی خود در رسانه های اجتماعی است. به عنوان مثال، توجه داشته باشید که کاربران در حال حاضر به چه مواردی پاسخ میدهند و در چه ساعاتی از روز بیشترین تعامل را دریافت میکنید تا بتوانید آنچه را که در حال حاضر کار میکند، بررسی کنید. اگر هنوز در هیچ یک از سایت های رسانه اجتماعی حضور زیادی دارید، می توانید با پیمایش در صفحات رقبا ایده بگیرید.
استراتژی شما میتواند و باید در طول زمان تغییر کند، اما انجام این کار به شما کمک میکند تا زمانی که یاد میگیرید چه چیزی برای کسبوکار محلیتان کار میکند (و چه چیزی نیست) محتوای خود را تولید کنید .
گام بعدی در ایجاد رسانه های اجتماعی برای مشاغل کوچک، ایجاد تقویم محتوای شما است. شما باید برنامه ریزی کنید و محتوا را از قبل ایجاد کنید - در حالت ایده آل حداقل 2-4 هفته قبل. همیشه میتوانید بر اساس رویدادهای جاری یا ایدههای لحظه آخری بعداً محتوا اضافه کنید، اما داشتن یک تقویم محتوای برنامه ریزی شده به شما کمک میکند تا از قبل کار کنید و از تقلا برای انتشار پستهای جدید اجتناب کنید.وقتی زمان طوفان فکری فرا رسید، به استراتژی رسانه های اجتماعی خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که ایده های شما با آنچه می خواهید به دست آورید مطابقت دارد. با در نظر گرفتن 3 تا 5 موضوع اصلی خود، برای هر هفته ای که قصد دارید پست کنید، ایده های پست خاصی ایجاد کنید. پس از تنظیم ایدههایتان، میتوانید شروع به نوشتن شرح، طراحی یا منابع بصری کنید و هشتگهایی را که میخواهید استفاده کنید انتخاب کنید .برای کمک به سادهسازی فرآیند ارسال، از ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی مانند Buffer، Hootsuite یا Later استفاده کنید. به لطف قابلیت های اتوماسیون این ابزارها، انتشار می تواند فرآیند نسبتاً آسانی باشد. همانطور که در حال ایجاد محتوا هستید، به سادگی آن را مستقیماً در ابزار آپلود کنید و آن را برنامه ریزی کنید تا در تاریخ و زمان مشخصی پست شود.بسیاری از این ابزارها طرحهای اولیه رایگان را ارائه میدهند و میتوانید از آنها برای پست کردن و مدیریت پلتفرمهای اجتماعی مختلف - از فیسبوک و توییتر گرفته تا Pinterest و LinkedIn - از یک نقطه استفاده کنید. اگر می خواهید در وقت خود صرفه جویی کنید و بودجه بیشتری داشته باشید، می توانید این کار را به یک بازاریاب حرفه ای رسانه های اجتماعی برون سپاری کنید. می تواند از 500 دلار تا چند هزار دلار در ماه هزینه داشته باشد.
تبلیغات رسانه های اجتماعی ابزاری کلیدی برای گسترش دامنه دسترسی محتوای شما به فراتر از فالوورهای فعلی شما است. وقتی برای یک تبلیغ پولی میپردازید، محتوای شما مستقیماً در فیدهای مخاطب خاصی که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید بهعنوان «حمایتشده» یا «تبلیغ شده» ظاهر میشود.اما قبل از شروع سرمایهگذاری در تبلیغات، بودجهای ایجاد کنید که دقیقاً مشخص کند چقدر میتوانید در یک بازه زمانی معین هزینه کنید و کدام محتوای خاص را تبلیغ میکنید. به عنوان مثال، می توانید 25 درصد از بودجه خود را برای تبلیغ محصولات جدید و 25 درصد دیگر را برای جذب مجدد پایگاه مشتری خود رزرو کنید .به طور متوسط، کسب و کارها 12 درصد از بودجه بازاریابی خود را در رسانه های اجتماعی مصرف می کنند . بودجه آنها در درجه اول برای ایجاد آگاهی از برند و به دست آوردن مشتریان جدید استفاده می شود. اگر بودجه شما زیاد نیست نگران نباشید. حتی 200 دلار در ماه نیز می تواند راه درازی داشته باشد. تبلیغات رسانه های اجتماعی به دو دلیل روشی کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار شما هستند :
آنها بسیار هدفمند هستند: به جای دستیابی به یک مخاطب عمومی، میتوانید جمعیتشناسی و علایق خاصی را برای بازگشت سرمایه بهتر مورد هدف قرار دهید.آنها از مدل هزینه به ازای هر کلیک پیروی می کنند: شما فقط زمانی پرداخت می کنید که شخصی با تبلیغ شما درگیر شود.اگر قصد دارید روی اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه گذاری کنید - که شامل پرداخت پول به افراد با نفوذ در صنعت شما برای تبلیغ محصول شما می شود - همراه با تبلیغات رسانه های اجتماعی، در بودجه بازاریابی خود نیز فضایی را برای آن اختصاص دهید.
هر تاکتیک بازاریابی برای کانال های رسانه های اجتماعی شما مناسب نیست. تکمیل استراتژی رسانه های اجتماعی شما کمی آزمون و خطا نیاز دارد. همانطور که تاکتیک های جدید بازاریابی رسانه های اجتماعی را برای مشاغل کوچک آزمایش می کنید، پیگیری معیارها ضروری است . معیارها دادههای انکارناپذیری را در مورد اینکه آیا کمپینهای شما کار میکنند - و اینکه آیا به اهداف بازاریابی خود دست مییابید - ارائه میدهند، بنابراین میدانید که آیا باید به آن استراتژی ادامه دهید یا به تابلوی طراحی برگردید.فقط به معیارهای غرور نگاه نکنید . اعدادی مانند تعداد کل فالوورها و کل لایک های پست در سطح هستند و در واقع چیز زیادی در مورد عملکرد به شما نمی گویند. تمرکز بر معیارهایی مانند:
نرخ مشارکت
نرخ کلیک
نرخ تبدیل
نرخ رشد فالوور
این معیارهای قویتر به شما کمک میکند تا روندها را شناسایی کنید و هر مشکلی را تشخیص دهید، به شما امکان میدهد محتوای رسانههای اجتماعی با کیفیتی را ارائه دهید که مخاطب هدف شما آن را دوست دارد. بسیاری از ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی نیز به عنوان ابزارهای تجزیه و تحلیل عمل می کنند، بنابراین ردیابی معیارها در حساب های تجاری شما نیازی به کار وقت گیر نیست.حضور آنلاین خود را با رسانه های اجتماعی برای مشاغل کوچک تقویت کنید استفاده موثر از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک نیازی به فشار بر منابع شما ندارد. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند پینترست و صفحات فیسبوک به شما این امکان را میدهند که با هزینه نسبتاً کم به مشتریان مرتبط دسترسی پیدا کنید. وقتی روی پلتفرمها و انواع محتوای مناسب برای برند خود تمرکز میکنید - و از ابزارهای مناسب برای سادهسازی تلاشهای خود استفاده میکنید، میتوانید بدون اتلاف وقت نتیجه بگیرید.همانطور که بازاریابی رسانه های اجتماعی را به دست می آورید ، فراموش نکنید که حضور آنلاین خود را فراتر از پلتفرم های اجتماعی گسترش دهید.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.