9 گام اصلی در طراحی سایت

post-image
تاریخ انتشار : 05 دی 1403
تاریخ بروزرسانی : 05 دی 1403 - 4:11
دسته بندی : وبلاگ

قبلاً فرایند ساخت یک سایت، ماه‌ها طول می‌کشید، اما امروز با توجه به سیستم‌های مدیریت محتوا CMS از جمله وردپرس، می‌توانید در چند روز یا نهایتاً یک ماه، وب سایتی مطابق با سلیقه و نیاز خودتان طراحی کنید.

این ابزارهای قدرتمند به ما کمک می‌کند، که بدون دانش کدنویسی یک وب سایت زیبا، ریسپانسیو و کارآمد داشته باشیم.البته وردپرس نمی‌تواند، تمام سایت‌ها را پیاده سازی کند و اگر شما به دنبال یک نیاز خاص هستید شاید باید از یک برنامه نویس حرفه‌ای کمک بخواهید.

اما بیشتر سایت‌های شخصی، شرکتی و فروشگاهی امروزه با وردپرس ساخته می‌شود و چیزی حدود 47 درصد از کل سایت‌های دنیا، با کمک این ابزار قدرتمند ساخته شدند.

در ادامه ۱۰ مرحله اصلی که برای ساخت یک وب سایت نیاز است را به شما آموزش می‌دهیم.

مراحل اصلی ساخت یک وب سایت

  • برنامه‌ریزی
  • ایجاد محتوا
  • طراحی وب سایت
  • آزمایش ورفع خطاهای سایت

برای چه کاری به سایت نیاز دارید؟

اولین مرحله تعیین هدف وب سایت است چند تا از متداول‌ترین هدف‌ها برای ساخت یک وب سایت فروش، جذب ترافیک و یا نمایش کار هست.

آیا می‌خواهید یک آنلاین شاپ داشته باشید و محصولاتتان را به طور مستقیم در آن سایت بفروشید؟ پس شما نیاز به صفحاتی مانند صفحه محصول سبد خرید صفحه پرداخت امن دارید.

آیا هدف شما فقط جذب ترافیک کلیک‌ها و ویوهای بیشتری روی سایتتان است و مستقیم چیزی نمی‌فروشید شما نیاز به یک پهنای باند بیشتر و سئو حرفه‌ای دارید.(مانند سایت‌های خبری و مجله ای که بیشتر از طریق تبلیغات سایت دیگر کسب درآمد می‌کنند.)

سایت ما ( بازارول) یک سایت برای معرفی کسب و کارهای مختلف در محله‌های متفاوت است و ماهیانه بیش است ۵۰۰ هزار بازدید دارد، این سایت، کد نویسی اختصاصی دارد که توسط برنامه نویس‌های ماهر پیاده سازی شده است.

ولی مجموعه ما در زمینه طراحی سایت هم فعالیت داشته و چندین سایت شخصی فروشگاهی و شرکتی را طراحی کرده و توسعه داده تا به درآمد رسیده اند.در این مقاله سعی می‌کنیم که تجربه و دانش خودمان با شما به اشتراک بگذاریم.

انتخاب نام دامنه

نام دامنه یا همان آدرس وب سایت شما، هرچه ساده‌تر، مرتبط‌تر با کارتان باشد بهتر است، چند نکته مهم که هنگام انتخاب نام دامنه باید به خاطر داشته باشید، این است که سعی کنید نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی باشد، اگر برند سعی کنید با هوشمندی نام برند خود را در دامنه بگنجانید.

نکته طلایی اول: اگر قصد گسترش فعالیت خود را دارید نامی را انتخاب نکنید که شما را محدود کند. مثلاً اگر کفش می و بعداً می‌خواهید فروش مانتو شلوار هم به آن اضافه کنید اینجا نام دامن اشتباه است kafshbartar.ir

نکته طلایی دوم: درست است که ما نام دامنه در محله دوم آورده ایم، اما نظر شخصی من این است که شما حتی اگر قصد دارید چند ماه دیگر سایت خود را راه‌اندازی کنید، از همین حالا دامنه مورد نظر خود را بخرید، چون گاهی اوقات نام دامنه به فروش رفته و دردسترس نیست.

نکته طلایی سوم: نام دامنه خود را مشابه با یک سایت قدرتمند انتخاب نکنید، چون تلاش‌های شما به هدر می رود و مردم به جای انتخاب دامنه شما روی آن کلیک می‌کنند.

انتخاب هاست مناسب

مجموعه‌های زیادی در ایران هستند که فعالیت اصلی‌شان ارائه هاست برای انواع مختلف سایت است .مانند هاست نگار، نت افزار، پارس پک، مشهد هاست و غیره که سرویس میزبانی ا برای سایت‌های مختلف می‌دهد.

اگر می‌خواهید یک هاست مناسب برای سایت خودتان تهیه کنید باید به موارد زیر توجه کنید:

زمان آپتایم سرویس بالای ۹۹/۵ درصد باشد

زمان آپتایم به این معنی است که سرور و وب سایت بیش از ۹۹.۵ درصد وقات به درستی کار می‌کند و سایت شما آنلاین و در دسترس کاربران‌تان است. یعنی در طول یک سال ممکن است فقط دو روز سرورها درست کار نکنند.

امنیت و فایروال‌های به روز سرور

مورد مهم و حیاتی دیگر برای انتخاب یک هاستینگ امکانات امنیتی است که برای سایت‌ها در نظر می‌گیرد مانند گواهینامه ‌،ssl ،فایروال ، پشتیبان‌گیری منظم از سایت شما.

انتخاب یک سایت ساز

همانطور که گفتیم، انواع سایت سازهای مختلف به ما کمک می‌کنند، بدون تخصص کدنویسی یک سایت خلاقانه و واکنش‌گرا طراحی کنیم چند مورد را در زیر معرفی کرده ایم:

  • Wix
  • Shopify
  • Wordpress

البته سایت سایز وردپرس بیش از همه سایت‌سازها جهان طرفدار دارد.

طراحی ظاهری و( UI /UX )یک سایت

منظور از UI (user interface)، نحوه چیدمان، رنگ کلی سایت، دکمه‌ها و فونت منوی سایت است و

UX (user experience) تجربه کاربری و احساس رضایتی که افراد در هنگام استفاده از سایت شما دارند، به زبان ساده یعنی سایت شما کاربر پسند باشد و افرد در سایت شما سردرگم نشوند.

انتخاب قالب و تم

بعد از اینکه پیش فرض سایت خود را مشخص کرده ایم نوبت به انتخابات قالب مناسب برای سایتتان می‌رسد. یک قالب خوب باید ریسپانسیو و سبک باشد و بتوان با آن طرح‌های مختلف و متنوعی را پیاده سازی کرد.

منظور از ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن این است که سایت در گوشی همراه، تبلت و دیگر ابزارهای دیجیتال، به غیر از لپ‌تاپ هم زیبا و سریع باشد. از آنجایی که بیشتر افراد ر حال حاضر با گوشی خود سایت را چک می‌کنند، این یک موضوع بسیار مهم است.

از محبوب‌ترین قالب‌های سایت‌‌های فروشگاهی، قالب وودمارت است، از دیگر قالب هایی که هم برای سایت‌های فروشگاهی که هم برای سایت رزومه‌ای و شرکتی مناسب هست هم سایت فروشگاهی، قالب آسترا و زفایر است.

شما در طراحی سایت می‌توانید از افزونه‌های مختلفی استفاده کنید تا سایت خود را شخصی سازی کنید، معروف‌ترین افزونه‌های صفحه ساز، افزونه المنتور پرو است، دیگر افزونه‌هایی مثل وردفنس برای امنیت سایت و افزونه وردپرس راکت برای سرعت، افزونه یواست برای سئو نوشته ها است.

یک تقلب کوچک:برای انتخاب یک قالب می‌توانید ببینید که رقیبان شما از چه قالب و صفحه بندی استفاده می کنند و از تجربه آنها استفاده کنید.

قبل از خرید قالب، پیش نمایش‌هایی که شرکت ارائه دهنده قالب نشان می‌دهند را مشاهده کنید.

بعد از خریدن نصب قالب با صفحه ساز مانند المتور آن را ویرایش کنید تا مطابق با سلیقه ذوق شما باشد

انتخاب رنگ سایت

رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با هویت برند شما هم‌خوانی دارند و برای مخاطبان‌تان جذاب باشند.

روان‌شناسی رنگ‌ها:

  • رنگ‌های گرم (مانند قهوه‌ای و نارنجی): مناسب برای مشاغلی مانند نانوایی یا کافی‌شاپ برای ایجاد فضایی گرم و دلپذیر.
  • سبز: مناسب برای مشاغل مرتبط با مواد غذایی ارگانیک یا سازمان‌های محیط‌زیستی. این رنگ سلامت، رشد، و پایداری را نشان می‌دهد.
  • آبی: برای سایت های صنعتی مناسب تر است، زیرا نشان‌دهنده ثبات، اعتماد، و حرفه‌ای بودن است.

برای ایجاد یک پالت رنگی متناسب با برند خود، می‌توانید از ابزارهای رایگانی مانند Adobe Color استفاده کنید. این ابزار پالت‌های رنگی آماده و رنگ‌های مد روز را ارائه می‌دهد.

انتخاب فونت‌ها

انتخاب فونت مناسب برای خوانایی سایت و نمایش شخصیت برند اهمیت زیادی دارد.

  • فونت اصلی: باید ساده و قابل‌خواندن برای متن‌های بدنه باشد.
  • فونت عنوان‌ها: می‌تواند سبک خاص‌تری داشته باشد تا بخش‌های مختلف سایت را متمایز کند.
  • تعداد فونت‌ها: برای حفظ هماهنگی، از دو تا سه فونت استفاده کنید.

چند فونت معروف و پرطرفدار ایرانی iranyekan، iransans،vazir و dana است.

لوگو و آیکون سایت (Favicon)

لوگو نماد اصلی برند شماست و اولین چیزی است که مخاطبان از برند شما به خاطر می‌سپارند. اگر لوگویی ندارید، از ابزارهایی مانند Canva برای طراحی لوگو استفاده کنید یا یک طراح گرافیک استخدام کنید.

علاوه بر لوگو، یک آیکن (Favicon) طراحی کنید. این آیکون کوچک در تب مرورگر نمایش داده می‌شود و به شناسایی سایت شما کمک می‌کند.

ایجاد صفحات اصلی وب‌سایت

برای داشتن یک وب‌سایت با ساختار حرفه‌ای، حتما باید صفحات زیر را ایجاد کنید:

  • صفحه اصلی:یک ویترین برای کسب و کار شماست و همینطور اگر ویترینی مغازه‌ای بهم ریخته و شلوغ باشد شما وارد آن مغازه نمی شوید، صفحه اصلی سایت شما هم استاندارد زیبا و اصولی نباشد مخاطب سریع از سایت شما خارج می شود. این صفحه برند و پیشنهادات کلیدی شما را نمایش می‌دهد.
  • صفحه درباره ما: توضیحاتی در مورد برند شما، هدف شما و انچه که برای کاربرانتان فراهم می‌منید را توضیح میدهد.
  • صفحه تماس: اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و شبکه های اجتماعی و فرم درخواست مشارکت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

4.صفحات اضافی برای وبلاگ:

  • کتابخانه وبلاگ: جایی برای همه پست‌های وبلاگ شما، مرتب‌شده بر اساس موضوع یا تاریخ.
  • پست‌های وبلاگ فردی: هر پست وبلاگ صفحه‌ای جداگانه برای خوانایی بهتر و اشتراک آسان دارد.

5.صفحات برای فروشگاه آنلاین:

  • صفحات محصول: نمایش جزئیات، تصاویر، قیمت‌ها و نظرات مشتریان.
  • صفحات دسته‌بندی: گروه‌بندی محصولات برای مرور آسان‌تر.
  • حمل و نقل و بازگشت کالا: توضیح شرایط ارسال و سیاست‌های بازگشت.
  • ارائه نمودار

6.صفحات برای پورتفولیو(نمونه کارها):

گالری پروژه‌ها: نمایش تصویری از بهترین کارها.

صفحات پروژه‌: ارائه توضیحات کامل در مورد هر پروژه.

نظرات مشتریان: بازخورد مثبت مشتریان برای ایجاد اعتماد.

تولید محتوای هدفمند

محتوای وب‌سایت شما باید به سوالات، نیازها و مشکلات مخاطبان شما پاسخ دهد. تا بتواند آنها را جذب کند و به ربات‌های که سایت شما مرور میکند نشان دهد که سایت شما برای مشتریان بسیار کاربردی است.

چگونه محتوای مناسب تولید کنیم؟

  • تحقیق درباره مخاطب: سوالات و مشکلات مشتریان را شناسایی کنید. از بازخورد مشتریان، تحقیق در شبکه‌های اجتماعی، و ابزارهای تحقیق مانند Google Trends استفاده کنید.
  • تحقیق کلمات کلیدی: با ابزارهایی مانند Semrush کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و آن‌ها را در صفحات وب‌سایت خود استفاده کنید.

بهینه‌سازی وب‌سایت برای SEO

SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو باعث می‌شود سایت شما برای موتورهای جستجو قابل‌مشاهده‌تر شود.

اقدامات ساده برای SEO:

  • نوشتن متا عنوان و متا توضیحات: این موارد در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و باید شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند.
  • ایجاد لینک‌های داخلی: لینک‌هایی که صفحات سایت شما را به هم متصل می‌کنند، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند ساختار سایت شما را درک کنند.
  • بهینه‌سازی تصاویر: از نام‌های توصیفی برای فایل‌ها استفاده کنید، متن جایگزین (Alt Text) اضافه کنید، و اندازه تصاویر را برای افزایش سرعت سایت کاهش دهید.

آزمایش و انتشار وب‌سایت

قبل از انتشار وب‌سایت، مطمئن شوید همه‌چیز به‌درستی کار می‌کند. لینک‌ها، فرم‌ها، و محتوا را بررسی کنید و از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights برای بررسی سرعت سایت استفاده کنید.

پس از اطمینان از عملکرد صحیح، وب‌سایت خود را منتشر کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ | پاسخ به همه‌ی سوالات در مورد لیزر بدن
عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ | پاسخ به همه‌ی سوالات در مورد لیزر بدن

اگر که قصد لیزر موهای زائد خود را دارید و برای شما سولاتی پیش آمده، ما در زیر یک مقاله کامل آماده کرده‌ایم، تا به پرسرچ ترین سوالاتی که در اینترنت در مورد لیزر پرسیده می‌شود جواب دهیم ، سوالاتی از قبیل اینکه، عوارض لیزر چیست؟و آیا لیزر برای زنان باردار و شیرده خطرناک است یا نه و اینکه چه کارهایی را باید قبل از لیزر باید انجام دهیم؟

یک روز پیش
ادامه مطلب
درباره ما

مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.

bazarol
TelehoneWhatsAppInstagramGmail
e-namad