آنچه میخوانید
مشتریان محلی برای موفقیت کسبوکار شما حیاتی هستند، چه بخواهید خدمات خاصی را ارائه دهید یا بخواهید محصولی بفروشید و مشتریان برای خرید حضوری به فروشگاه شما بیایند. ارتباط گرفتن با مردم آن محله برای شما ضروری است وفاداری مشتریان بهترین چیزی است که می توانید بدست آورید.
برای شرکتها چه کوچک چه بزرگ، یک برنامه بازاریابی حرفه ای بدون استراتژی تبلیغات محلی کامل نیست. زمانی که بدانید چگونه محلی تبلیغ کنید، میتوانید به طور مستقیم با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنید و این به شما کمک میکند سریعتر به اهداف بازاریابی خود برسید.
ادامه مطلب ۲۶ ایده تبلیغاتی مؤثر برای معرفی کسبوکارهای محلی است که به شما کمک میکند بدون هزینه یا با هزینه حداقلی یک برنامه تبلیغاتی موثر و پرسود داشته باشید.
اول بگوییم تبلیغات محلی چیست منظور ما از تبلیغات محلی این است که خدمات و محصولات خود را در یک محله خاص معرفی کنی ، فرض کنید شما یک باشگاه ورزشی در محدوده یوسف آباد دارید این طور نیست که کسی بخواهد از غرب یا جنوب تهران به باشگاه شما بیاید و بهتر است که شما تمرکز تبلیغتان روی افرادی که در همان منطقه کار یا زندگی میکنند، باشد.
اگه بخواهید برای کسبوکارتان در یک منطقه خاص تبلیغ کنید، میتوانید از روشهای آنلاین مثل تبلیغات در شبکههای اجتماعی و سایتها، یا روشهای آفلاین مثل پخش بروشور و بنر استفاده کنید. اما چیزی که تبلیغات محلی رو متمایز میکند اینه که این تبلیغات دقیقاً برای یک شهر، محله یا حتی کد پستی خاص طراحی میشوند و معمولاً محدودهای تا ۵۰ مایل اطراف کسبوکار یا منطقه خدماتی رو پوشش میدهند. با این روش پیام تبلیغاتیات دقیقاً به دست مخاطبهای همان منطقه میرسد.
تبلیغات محلی از آن جهت برای کسبوکارهای کوچک مهم است که بهطور ویژه برای جذب مشتریانی طراحی شده که در اطراف شما زندگی میکنند. با اینکه تبلیغات شما دقیقاً برای افراد محلی تنظیم میشود، میتواند جذابتر و موثرتر باشد، چون این تبلیغات به نیازها و خواستههای آنها نزدیکتر است. بهعلاوه، طبق آماری که سایتهای مثل یلپ عنوان می کنند حدود 71 درصد از خریداران امروزی دوست دارند که تبلیغات برایشان شخصیسازی شده باشد.
تبلیغات محلی هدفگذاریشده میتوانند به شما کمک کنند تا با زمان و پولی که سرمایهگذاری میکنید، نتایج بهتری بدست آورید، چه بخواهید:
تبلیغات محلی نیازی به خرجهای سنگین ندارد. در حالی که بیشتر تبلیغات هزینهبر هستند، هنوز روشهای مقرون به صرفه (یا حتی رایگان) برای تبلیغ کسبوکار شما وجود دارد. این ایدههای "تبلیغات رایگان" حتی میتوانند بخشی از استراتژیهای بازاریابی کلی شما باشند.
انواع زیادی از تبلیغات رایگان و ارزان قیمت برای کسبوکارهای کوچک وجود دارند که میتوانند به همان اندازه تبلیغات پولی در رسیدن به مشتریان محلی مؤثر باشند. با این لیست از ۱۳ ایده تبلیغات رایگان شروع کنید که میتواند به شما کمک کند در میان مخاطبان محلی دیده شوید بدون اینکه به بودجه زیادی از بازاریابی خود را صرف آن کنید.
ساخت صفحه کسبوکار در بازارول و سایت های مشابه آن یکی از بهترین ایدههای تبلیغات محلی برای صاحبان کسبوکارهای کوچک است که میخواهند سریعاً مشتری جذب کنند. در واقع، 50 درصد از کاربران ظرف یک روز با کسبوکاری که در بازارول پیدا کردهاند تماس میگیرند و پر کردن کامل صفحه کسبوکار شما میتواند به شما کمک کند تا دید بیشتری نسبت به رقبای خود بهدست آورید.
آیا میدانستید که ۸۵٪ از مصرفکنندگان حاضرند برای دریافت تخفیف، ایمیل یا شماره خود را ارائه دهند؟ مشوقهای قیمتی مانند تخفیف ۱۵٪ یا یک محصول رایگان با هر خرید، میتوانند یکی از بهترین ایدههای جذب مشتری بدون اینکه ضرری برای شما داشته باشد، باشند.
همکاری با دیگران به رشد کسبوکار شما کمک میکند. وقتی دو کسبوکار بازار هدف مشابهی دارند اما مستقیماً رقابت نمیکنند، مثلاً لولهکشها و تعمیرکاران یا دارالترجمه ها و وکیل های مهاجرتی، میتوانند کسبوکار یکدیگر را تبلیغ کنند تا به موفقیت مشترک برسند.
حتی بهترین ایدههای تبلیغات محلی برای کسبوکارهای کوچک زمانی مؤثر هستند که شهرت خوبی در منطقه خود داشته باشید. می توانیم این طور بگوییم که به طور متوسط ۴0٪ از مصرفکنندگان حتما قبل از خرید نظرات آنلاین را درباره آن کسب و کار میخوانند. حتما ببینید مخاطبان شما چه نظری درباره شما میدهند و چه خوب حتما به آنها پاسخ دهید.
یکی از سادهترین تکنیکهای SEO محلی که میتوانید از آن استفاده کنید، استفاده از عبارتهای جستجوی محلی در محتوای وبسایت شما است. مثلا در صحفه ای که خدماتتان را ارائه میدهید بنویسید، که در چه مناطقی مشغول به فعالیت هستید.
یعنی اگر در زمینهای تخصص دارید، میتوانید با ارائهی تحلیلها، نظرات و اطلاعات مفید، به افراد نشان دهید که منبع معتبر و آگاهی برای آن موضوع هستید. این به دیده شدن شما در صنعت و کسبوکارتان کمک میکند. مثلا اگر تعمیرکار کولز هستید، می توانید فیلمی برای رگلاژ کردن موتور کولر تهیه کنید و در آپارات یا یوتیوب قرار دهید.
اگر میخواهید با خریداران بالقوه به صورت حضوری ارتباط برقرار کنید، برگزاری یک کارگاه آموزشی را در نظر بگیرید که میتواند هم برای مشتریان محلی ارزش فراهم کند و هم ترافیک به فضای فیزیکی شما بیاورد. این ایده بازاریابی به شما این فرصت را میدهد که تخصص خود را نشان دهید و در طولانیمدت با مردم محلی تعامل معناداری داشته باشید.
کارگاه شما میتواند هر موضوعی که به صنعت شما مربوط است را پوشش دهد. به فرآیندهایی فکر کنید که میتوانید در یک یا دو ساعت به نمایش بگذارید. به عنوان مثال، یک کسبوکار جواهرسازی میتواند کلاس ساخت حلقه برگزار کند و یک حسابدار میتواند کارگاه حسابداری برگزار کند. حتماً کارگاه خود را از طریق کانالهای دیجیتال بازاریابیتان تبلیغ کنید، همچنین به مشتریانی که به فروشگاه شما میآیند.
اگرچه ممکن است ارتباط مستقیمی با کسبوکارهای محلی نداشته باشید، اما میتوانید با انتشار مقالات مهمان در وبسایتهای محلی، خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید. این روش نهتنها یک استراتژی عالی برای بازاریابی محتوایی محسوب میشود، بلکه به بهبود سئو (SEO) کسبوکار شما نیز کمک میکند. زمانی که یک وبسایت دیگر به وبسایت شما لینک میدهد (بکلینک ایجاد میشود)، موتورهای جستجو وبسایت شما را معتبرتر تشخیص داده و رتبه آن را در نتایج جستجو ارتقا میدهند.
برای دستیابی به بهترین نتیجه، مقالات خود را در وبسایتهایی که اعتبار دامنه (DA) بالایی دارند و نزد موتورهای جستجو معتبر هستند منتشر کنید. بهعنوان مثال، وبسایتهای رسمی اتاق بازرگانی، انجمنهای تخصصی، خبرگزاریهای محلی، مجلات آنلاین و وبسایتهای مرتبط با صنعت شما، گزینههای مناسبی برای انتشار مقاله مهمان هستند.
برای شروع، لیستی از وبسایتهای محلی معتبر تهیه کنید و موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود را به آنها پیشنهاد دهید. پس از تأیید، هنگام نوشتن مقاله، حتماً لینکهایی به وبسایت و محتوای خود اضافه کنید تا علاوه بر ارائه اطلاعات مفید به مخاطبان، ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید.
به مشتریان خود بگویید که شما را به دوستان و خانواده خود معرفی کنند و برای آن یک پاداش جذاب در نظر بگیرید، مانند کارت هدیه، تخفیف ویژه، یا یک محصول یا خدمت رایگان. سپس این برنامه را در وب سایت، اینستاگرام و دیگر صفحات خود در شبکه مجازی نشان دهید خود تبلیغ کنید.
این نوع تشویقها باعث جذب مشتریان جدید میشود، بلکه مشتریان فعلی را وفادار میکند و در نتیجه، فروش بیشتری برای کسبوکار شما به همراه خواهد داشت.
از افراد شناختهشده در محله که در شبکههای اجتماعی فعال هستند کمک بگیرید تا کسبوکار شما را معرفی کنند. این افراد میتوانند با تولید محتوای تبلیغاتی، معرفی خدمات شما را طبیعیتر و تأثیرگذارتر کنند. این کار معمولا هزینه بر است اما اگر اصولی باشد تاثیر خوبی دارد.
به جای روشهای سنتی، از ایدههای نوآورانه مانند نقاشی دیواری، استندهای تعاملی، یا استیکرهای QR کد در اماکن پررفتوآمد استفاده کنید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
ارسال پیامکهای تبلیغاتی هدفمند به ساکنان منطقه با پیشنهادهای ویژه، تخفیفها یا دعوت به رویدادها، که به جذب مشتریان جدید و افزایش فروش کمک میکند.
مسابقهای جذاب و مرتبط با کسبوکار خود برگزار کنید (مثلاً عکاسی، آشپزی یا حل معما) و مردم محله را تشویق کنید با شرکت در آن، جوایز یا تخفیفهای ویژه ببرند. این روش باعث افزایش تعامل و دیده شدن برند شما میشود.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.