اگر در دنیا یک محصول باشد که نامش به نام ایران گره خورده است آن فرش است، بهترین فرشهای دنیا فرشهای ایرانیست، فرش ایرانی قدمتی چند هزار ساله دارد و معیار سنجش آن، گرههای یک فرش هرچه یک فرش گرههای بیشتری داشته باشد، با کیفیتتر است، تراکم و شانه فرش از مهمترین عوامل برای انتخاب یک فرش است
فرش و قالی نوعی بافتنی که از الیاف مختلفی مانند پنبه، پشم و ابریشم بافته میشوند. قدمت فرش در ایران به بیش از دوهزار سال پیش بر میگردد. شهر کاشان واقع در ایران به عنوان پایتخت فرش جهان نامگذاری شده است. امروزه فرشها یا به صورت دستبافت یا ماشینی بافته میشوند. فرشها بر اساس جنس، نوع بافت و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
فرش دستبافت از کالاهای نمادین و صادرتی کشور میباشد. شهرهای کاشان و تبریز از شهرهای مشهور در زمینه تولید این نوع فرش هستند. به طور کلی فرشهای دستبافت ایران در سه قالب ترنج، خشتی و افشان بافت و روانه بازار میشوند. از طرحهای فرش دستبافت میتوان به طرحهای شاه عباسی، طرح اسلیمی، طرح افشان و طرح بته جقه اشاره کرد. از انواع فرش دستبافت میتوان از قالی تمام ابریشم، گل ابریشم و سوف نام برد. در قالی تمام ابریشم، تمام پرز و چله از ابریشم بافته شده است. در گل ابریشم در دوره حاشیه و نقشها از ابریشم استفاده شدهاست و از ویژگیهای فرش سوف برحسته بودن بافت است.
فرش وینتیج هم به صورت ماشینی و هم به صورت دستبافت در بازار یافت میشود. به طور کلی فرشهای پاخورده و قدمی از گذشته ارزشمند بودند. و فرش وینتیج در راستای این علاقه انسانها به فرشهای قدیمی استفاده میشود. به خطور خلاصه فرشهای وینتیج فرشهایی هستند که با طراحی خاص خود و انجام یک سری عملیات حالت کهنه به خود می گیرند.
این نوع فرشها برخلاف ظاهری که دارند با دوام و دارای عمر طولانی هستند، علاوه بر این قیمت فرشهای وینتیج از فرشهای اصیل کمتر میباشد. فرشهای وینتیج صرفا در ایران استفاده نمیشوند بلکه در کشورهای دیگر طرفداران خود را دارد.
گبه نوعی زیرانداز میباشد که به دست عشایر بافته میشود. این نوع زیرانداز غالبا در اندازه کوچک بافته میشوند. طرح نقش موجود در گبهها سنتی و به ذهن بافنده بستگی دارد، به طوریکه که تنوع طرح در گبهها بیشمار است. در گبه از بافت درشت و پرزهای بلند استفاده می شود و دارای پودهای کمتری هستند. اغلب گبهها از جنس پشم هستند. در گذشته برای رنگ کردن گبهها از رنگهای طبیعی استفاده میشد اما امروزه گبههای ماشینی با استفاده از دستگاه ریسندگی و تولید میشوند و درآنها از رنگهای شیمیایی متنوع استفاده می شود.
به طور کلی فرشهایی که دارای پرز میباشند قالی نامیده میشوند. قالیها نسبت به قالیچه از متراژ کمتری برخوردار هستند. قالیها معمولا دارای گره و تار و پود هستند و را میتوان بر اساس جنس نخ به کار رفته به چند دسته تقسیمبندی کرد. برای مثال داریم:
این نوع قالی درشت بافت میباشد و تمام تار و پود آن از پشم است. قالی پشمی به دلیل آن که در ساختارش از پشم ضخیم استفاده میشود از کلفتترین قالیها به شمار میرود.
نسبت به قالی پشمی ضخامت کمتری دارد و همانطور که از نامش پیداست در ساختارش از چلههای ابریشمی استفاده میشود.
این نوع قالی به جز چله ابریشم تمام نخهای به کار رفته در آن ابریشم است.
قالیچهها مساحتی کمتر از شش متر مربع دارند. در قالیچهها پرزها به دور تارها گره خورده است.
فرش چهل تکه یا پچ ورک از جمله فرشهای جذاب و محبوب میباشد. ساختار فرشهای چهل تکه به این صورت است که از متصل کردن چند تکه مختلف از فرشهای مختلف که کهنه شدهاند و یا آسیبدیده هستند به وجود میاید. فرشهای چهلتکه هم به صورت ماشینی و هم به صورت دستی تولید میشوند. تفاوت اصلی بین فرشهای چهل تکه دست بافت و فرشهای چهل تکه ماشینی آن است که در فرشهای چهل تکه دست بافت از رنگدانههای طبیعی استفاده شده است. اما در فرشهای چهل تکه ماشینی از رنگهای شیمیایی استفاده میشود.
گلیمها زیراندازهایی بدون پرز هستند. گلیمها معمولا با پشم تولید شده و البته امروزه از نخهایی مصنوعی مثل اکرلیک نیز استفاده میکنند.همچنین با اینکه در گذشته از رنگهای طبیعی استفاده میشد اما امروزه از رنگهای شیمیایی نیز در تولید گلیم استفاده می شود. طرحهایی که در گلیمها به کار میروند غالبا اشکال هندسی مانند سه گوش، لوزی و چهارگوش میباشند. گلیمها چندین نوع بافت دارند: ساده
بافت، نقش برجسته، ورنی.
شش نوع فرش بافت دار، مخملی، فریز، کابلی، بربر و برش و حلقه هستند. هر نوع ظاهر و شرایط عملکرد خاص خود را دارد.
فرشهای بافته شده گرانترین هستند و در طیف وسیعی از سبکها، طرحها و رنگها موجود هستند. با این حال، آنها بسیار مقاوم در برابر لکه نیستند. فرشهای پرزدار عمدتاً با نخهای بیرنگ تولید انبوه میشوند که سپس به رنگ خاصی رنگرزی میشوند. اینها معمولاً ارزانتر از فرشهای بافته شده هستند.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.