برنج فروشی ها یکی از مهم ترین غلاتی که در طول روز استفاده می کنیم را تهیه می کنند، برنج یک خوراک محبوب و سیر کننده است که می توان گفت، برنج و نان اصلی ترین غذای ما ایرانی هاست، برنج ها انواع مختلفی دارند، مانند برنج های ایرانی ، هندی ، پاکستانی و برنج های تایلندی ، که کیفیت و قیمت های مختلفی دارند. گران ترین برنج ها برنج های ایرانی هستند و ارزانترینشان برنج های تایلندی GTC که به آنها برنج تنظیم بازار می گویند.
برای دانستن تفاوت برنج های ایرانی وخارجی، ابتدا انواع مختلف برنج ایرانی را برسی می کنیم، برنج طارم، برنج هاشمی، برنج دم سیاه، برنج صدری جزو برنج های شناخته شده و محبوب بین ایرانیها است، این برنج ها بسیار خوشبو تر از برنج های خارجی هستند، دانه های ریزتری نسبت به برنج های هندی دارند، رنگ آنها سفید تر است و هنگام پخت به اصطلاح ری بیشتری دارند.
برنج های خارجی خیلی عطر و بوی خاصی ندارند، برنج های هندی نسبت به برنج های ایرانی، دانه های بلند تری دارند و شفاف تر هستند، برنج های پاکستانی از نظر ظاهری شبیه برنج های ایرانی است، اما عطر و بوی برنج ایرانی ندارند و ری زیادی نیز ندارند ولی پخت آنها نسبت به برنج ایرانی راحت تر است، برنج های تایلندی از نظر قیمت از همه ی برنج ها ارزان تر است و بیشتر برای تنظیم قیمت بازار وارد کشور میشوند، اما به معنی بی کیفیت بودن آنها نیست، برنج های تایلندی با کیفیت و درجه یک تفاوتی با برنج های پاکستانی ندارند.
بتوان گفت که مصرف برنج به طور فراوان در ایران، حداقل در بین قشر ضعیف و متوسط جامعه، شاید بیشتر از 100 سال نیست و تا قبل از آن، انرژی مورد نیاز فرد با خوردن نان گندم یا جو تامین میشده، هر چند که در شمال کشور زیاد کشت می شده، اما مقدار این مصول برای کل کشور کافی نبوده و نیست؛ با ورود برنج پاکستانی و هندوستانی و صنعتی شدن کشت برنج در کشور های مثل هندوستان، پاکستان و چین، برنج به سفره ی همه ی مردم وارد شد.
گفته می شود برای اولین بار برنج بین 8 تا 13 هزار سال پیش در آسیا و آفریقا بصورت وحشی رشد می کرده و ظاهرا چینی ها اولین کسانی بودند که در کنار رودخانه یانگ تسه آن را به عنوان یک محصول کشاورزی به صورت اهلی کاشته اند.در مورد پیشینه کشت برنج در ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما می توان گفت برنج در حدود 3 هزار سال پیش در حکومت هخامنشی در خراسان و مازندران و سپس در دوره ی ساسانی در گیلان کشت می شده.
برنج منبع غنی ای از کربوهیدرات است و می تواند انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را تامین کند، و برنج حاوی کلسیم، فسفر منگنز و مقدارکمی آهن است، التهاب های عصبی روده را کاهش میدهد و باعث شفاف شدن پوست میشود.بهتر است به صورت کته مصرف شود تا ویتامین های خود را از دست ندهد، همینطور استفاده از برنج کته برای جلوگیری از سرطان معده، درمان اسهال افزایش اسپرم و همینطور درمان بیماری های خود ایمنی مثل پیسوریازس و سودا مفید است.
همانطور که گفتیم برنج مقدار زیادی کربوهیدرات دارد پس بهتر است که در طول روز آن رامصرف کنیم و مصرف آن در شب باعث چاقی و اضافه وزن می شود. برنج دارای طبع سرد وخشک است و مصرف زیاد آن باعث یبوست، ضعف بدن، مرض قند می شود.
برنج شمال: شامل طارم، هاشمی، فجر، دم سیاه، صدری، و ...
برنج جنوب: شامل عنبربو، چمپا، و ...
عطر و طعم خوب پلو از مهمترین مزایای استفاده از برنج ایرانی است.
برنج پاکستانی: شامل باسمتی، IRRI 6، و ...
برنج هندی: شامل باسمتی، پونا، و ...
برنج تایلندی: شامل jasmine، و ...
به ظاهر برنج دقت کنید دانه های یکدست و بدون شکستگی باشند، برنج باید عطر و بوی مطبوعی داشته باشد، رنگ برنج معمولا به رنگ سفید کرمی است. توجه کنید وقتی میخواهید به مقدار زیادی مثلا برای یک سال برنج تهیه کنید به اندازه یک وعده از برنج را امنحان کنید تا ببینید که آیا کیفیتش خوب است یابرنج برای ذائقه شما مناسب هست یا نه. سعی کنید از یک فروشگاه معتبر برنج بخرید.
برای پخت بهتر برنج آن را برنج قبل از پخت خیس کنید، از مقدار مناسب آب استفاده کنید، آن را به موقع آبکش کنید و در قابلمه مناسب دم بزنید.
به طور کلی می توان گفت هر چند استفاده از برنج جزو فرهنگ غذایی ما ایرانی ها شده اما بهتر است آن را به صورت کته در طول روز مصرف کنیم تا هم از مضرات آن مانند چاقی جلوگیری کنیم هم اینکه انرژی مورد نیاز برای کارمان تامین شود.برای تهیه انواع برنج ایرانی، پاکستانی و ... می توانید با مراجعه به مغازه های عمده برنج فروشی آن را تامین کنید.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.