با پیشرفت تکنولوژی انجام برخی کارها بهصورت غیرمرسومی امکانپذیر شده که موجب تکامل بازار کار شده است. باتوجهبه اهمیت و ارزشی که این مشاغل دارند روزبهروز در حال گسترش میباشند. مشاغل دورکاری بیرون از محیط اداری است یعنی فرد در منزل یا هر محیطی دور از محیط اداری مشغول به انجام آن کار است. برای این مشاغل فرصتهای مختلفی وجود دارد که برای زندگی کارکنان مزایای منعطفی را فراهم کرده است.
دورکاری یا همان کار در منزل یا کار از راه دور به سه دسته تقسیم میشوند: دورکاری کامل، اشتغال انعطافپذیر، فریلنسری یا آزادکاری.
در این نوع کارکنان بهصورت کاملاً دورکار و تماموقت برای دفتر کار یا شرکتی کار میکنند. این کارکنان دستمزد و حقوق مشخصی دارند. کارکنان در هر جای کشور یا هرجای دنیا میتوانند به کار خود مشغول باشند و درآمد خود را داشته باشند.
یکی از ویژگیهای فردی اشخاصی که این کار را انجام میدهند وظیفهگرایی است که برای کارکنان مسیر پیشرفت را فراهم میکنند.
برخی مشاغل دورکاری کامل عبارتاند از:
• بازاریابی دیجیتال
• کپیرایتینگ و تولید محتوا
• طراحی وب یا طراحی گرافیک
• ترجمه و تایپ
• مدیریت خدمات مشتریان
• توسعه نرمافزار
• مدیریت شبکههای اجتماعی
• یادگیری و آموزش آنلاین
• حسابداری
• دستیاری مجازی
قابلیت کار منعطف به همراه برنامه کاری معین و امکان کار در دفتر شرکت و حتی دورکاری و یا هر دو برای کارکنان ایجاد میشود. مشاغل منعطف به این صورت است که کار به طور تماموقت در دفتر کار یا شرکت انجام میشود که قابلیت انجام حداقل یک روز به طور دورکاری فراهم است. گاهی وقتها سازمانها این اجازه را میدهند که کارکنانشان بهصورت دورکاری در منزل کارشان را انجام دهند.
در برخی مشاغل انعطافپذیر به این صورت است که کار کاملاً دورکاری است اما در جلسات مهم بهصورت حضوری شرکت میکنند که معمولاً یک جلسه در هفته است. کارکنان باید در شهر محل کار خود استقرار داشته باشند.
برخی از این کارها عبارتاند از:
• کامپیوتر و آیتی
• فروش و بازاریابی
• بهداشت و درمان
• توسعه نرمافزار
• مدیریت پروژه
• مدیریت امور مشتریان
• حسابداری و امور مالی
• آموزشوپرورش
• خدمات مشتری
فریلنسر یک کارآفرین است که برخی پروژهها و کارهای کوچک را بهصورت دورکاری انجام میدهد. بیشتر فریلنسرها این کار را در کنار کارهای پارهوقت یا تماموقت خود انجام میدهند. بعضیها هم برای راهاندازی کسبوکار جانبی خود تلاش میکنند.
بیشترین زمینههای فریلنسری امروزه شامل:
• بازاریابی دیجیتال
• مدیریت شبکههای اجتماعی
• مشاوره
• خدمات طراحی
• برنامهنویسی
• نویسندگی و ویراستاری
امروزه دورکاری طرفدار و متقاضیان زیادی دارد؛ اگر شما نیز به آن تمایل دارید بهتر است که از مزایا و معایبی که برای کارکنان و صاحبکاران وجود دارد آگاه باشید:
مزایای دورکاری برای کارکنان
• سبک زندگی انعطافپذیر
• سلامت جسمی و روحی بیشتر
• تجدید اشتیاق و علاقه به کار
مزایای دورکاری - کار در منزل
مزایای دورکاری برای صاحبکاران
• بهرهوری بالاتر
• صرفهجویی در هزینهها
• افزایش اشتغال کارکنان
معایب دورکاری برای کارکنان
• گوشهگیری
• کاهش انگیزه
• نبود امکان دسترسی فوری به تیم
معایب دورکاری برای صاحبکاران
• افزایش احتمال حواسپرتی در کارکنان
• جامعهگریزی
• کاهش قابلیت اطمینان و مسئولیتپذیری
باتوجهبه پیشرفت و فراگیر شدن مشاغل دورکاری شرایط و امکان استخدام و کارکردن هم بهصورت گستردهتر ایجاد شده است. برای استخدام میتوانید از این چند روش استفاده کنید:
• جستوجو در حوزههای مختص فرصتهای شغلی دورکاری، جستوجو در تمام حوزههای کاری برای پیداکردن فرصت شغلی دورکاری، درخواستکردن از کارفرمای فعلی و...
• وبسایتهای مختلفی برای استخدام مشاغل دورکاری وجود دارد. در این وبسایتها آگهیهای دورکاری یا مشاغل انعطافپذیر وجود دارد. شما میتوانید در دستهبندیهای مختلفی که در این وبسایتها وجود دارند شغل مناسب و دلخواه خود را جویا شوید.
• برخی سایتهای کلیتر هم وجود دارد که میتوانید در دستهبندی آنها شغل موردنظر خود را جستوجو کنید.
• درخواست از کارفرمای فعلی: میتوانید با کارفرمای خود در بارهی مزایا و فواید دورکاری حرف بزنید تا در صورت امکان ایجاد شود.
وظیفه کارمندان در دورکاری (قانون کار)
در قانون ایران شرایط و ضوابط مختلفی برای دورکاری وجود دارد که برای همه یکسان نیست.
• پذیرش مسئولیت تجهیزات واگذارشده، استفادهنکردن از آنها برای کاربردهای دیگر و اطلاعرسانی به کارفرما در صورت اشکال در تجهیزات
• هماهنگی کامل با سازمان
• منضبط بودن، دردسترسبودن و تحویل بهموقع وظیفهی محول شده
• انجام وظایف توسط خود کارمند و واگذارنکردن آن به افراد متفرقه
• درخواست مرخصی در صورت بروز مشکل
این تعهدات باید در تعهدنامه ممهور به مهر دولت امضا شوند.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.