بازار بزرگ تهران یکی از مراکز اقتصادی و تاریخی و تجاری مهم تهران و از جذابترین مراکز خرید و شلوغ تریت بازار استان میباشد. که در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار که وسعت آن به حدود ۱۰۵ هکتار میرسد، پر از مغازه های مختلف که هر قسمت از آن به کالایهای که مربوط به همان بخش میشوند اختصاص دارد.این بخش ها شامل خرده فروشها، عمدهفروشها، کارگاههای تولیدی، انبارهای کالا و... می باشد.بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد و از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی (سیروس)، از شمال به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام منتهی میشود. چهارراه مولوی، میدان محمدیه و چهارراه سیروس در تقاطع این خیابانها قرار گرفتهاند.
بازار امروزی تهران بقایای به جا مانده از دوران قاجار است؛ هرچند اختلافنظرهایی راجع به زمان و نحوه ساخت آن وجود دارد. برخی بر این باورند که ناصرالدین شاه موسس بازار تهران است و عدهای آن را حاصل کار شاه طهماسب صفوی میدانند. سر توماس هربرت، جهانگردی انگلیسی بود که در سفرنامه خود از بازاری صحبت میکند که در عهد صفوی (۱۱۰۸ هجری قمری) وجود داشته است و این طور به نظر میرسد که در این دوران بازار روباز بوده است و سپس در زمان ناصرالدین شاه مسقف میشود. جالب است بدانید که بازار بینالحرمین در دوره محمدشاه قاجار و بازار کفاشها و سرای امیر در دوره ناصرالدینشاه ساخته شدهاند.
اگر از ماشین شخصی استفاده میکنید، از طریق خیابان خیام، مولوی، پانزده خرداد و مصطفی خمینی میتوانید خود را به بازار برسانید. برای رفتن با ماشین شخصی به بازار باید مجوز ورود به طرح ترافیک داشته باشید و بهدلیل نبود پارکینگ، چارهای ندارید جز اینکه در کوچه پس کوچهها جای پارک پیدا کنید.
تاکسیهای خطی زیادی از جاهای مختلف شهر مثل میدان انقلاب، فاطمی، آزادی و... به مقصد گلوبندک حرکت میکنند که شما را سریعتر به محدوده بازار میرسانند.
اگر از بیآرتی پایانه آزادی-خاوران استفاده میکنید، باید در ایستگاه چهارراه مولوی پیاده شوید و از این طریق خود را به بازار برسانید
ایستگاه خیام و 15 خرداد
ابوتراب، اسلامی، امیرکبیر، بوعلی، تهرانچی، جواهریان، دالاندراز، دلگشا، شیخ جعفر، قدیانی، کرباسی، گلشنشکن، مصباح، مهدیزاده، میرزا اسماعیل، نو قزوینیها، وزیری، یزدیها و...
پاساژها: احمدی، آزادی، اسلامیه، ایرانیراق، جعفری، دربنده، شمس، صدقیانی، کاووسی، مهتاش، وحدت، مهدی و...
امیر، بینالحرمین، خلیج فارس، دروازه نو، زرگرها، عباسآباد، کیلوئیها، مسجد جامع، مسگرها، نجارها و...
ایران، پوشاک کویتیها، توحید، خیام، سرپولک، قائم، گلستان، میلاد و...
حاجی ابوتراب، باوفا، فرد، حاجب الدوله، توجه، ملاعلی کنی.....
· سبزه میدان
· تیمچه مهدیه
· تیمچه حاجب الدوله
· امام زاده سید ولی (ع)
· قهوه خانه حاج علی درویش
· مسجد جامع تهران
· مسجد امام
· بازار بین الحرمین
· خانه ملک
· چهارسوق بزرگ
· بازار امیر
· امامزاده زید (ع)
· سرای امیر
· کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس
· امامزاده سید اسماعیل (ع)
· خانه موزه شهید چمران
برخی دیگر از بخشهای بازار مانند بازار فرش فروشان، بازار کفاشان، بازار عباس آباد، بازار مسگران و… هستند که قدمت تمامی آنها به دوره قاجار برمیگردد.
· رستوران مسلم
· رستوران شرف الاسلامی
· رستوران خیام
· رستورام شمشیری
· فلافلی کوچه مروی
· پارک شهر
· کاخ گلستان تهران
· موزه مقدم
· مسجد امام
· مسجد جامع
· آرامگاه لطفعلی خان زند
· بازار عودلاجان
ابوتراب، اسلامی، امیرکبیر، بوعلی، تهرانچی، جواهریان، دالاندراز، دلگشا، شیخ جعفر، قدیانی، کرباسی، گلشنشکن، مصباح، مهدیزاده، میرزا اسماعیل، نو قزوینیها، وزیری، یزدیها و...
پاساژها: احمدی، آزادی، اسلامیه، ایرانیراق، جعفری، دربنده، شمس، صدقیانی، کاووسی، مهتاش، وحدت، مهدی و...
امیر، بینالحرمین، خلیج فارس، دروازه نو، زرگرها، عباسآباد، کیلوئیها، مسجد جامع، مسگرها، نجارها و...
ایران، پوشاک کویتیها، توحید، خیام، سرپولک، قائم، گلستان، میلاد و...
حاجی ابوتراب، باوفا، فرد، حاجب الدوله، توجه، ملاعلی کنی.....
بازار تهران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ باز است؛ هرچند بخشهای خارجی بازار تا ساعت ۲۰ فعالیت میکنند. در روزهای پنجشنبه مغازههای داخل بازار تا ساعت ۱۴ و مغازههای بیرون بازار تا ساعت ۱۷ مشغول به کار هستند. بهترین زمان برای بازدید از بازار، ساعات اولیه صبح است که بازار خلوتتر است. بازار تهران در روز جمعه و تعطیلات رسمی بسته است و فقط برخی پاساژها واقع در انتهای خیابان اصلی بازار باز هستند.
مجموعه بازارول یک شرکت تبلیغاتی است که توسط یک تیم از متخصصین با تجربه تشکیل شده، ما در تلاش هستیم که با معرفی کسب و کار ها در تمام نقاط ایران یک پایگاه اطلاعاتی کامل ارائه دهیم که در آن صاحبان مشاغل بتوانند، کسب و کار خود را با تبلیغات هوشمند، معرفی کنند و کاربرانی که در جست و جوی یک کالا یا خدمات در هر منطقه ای هستند در کمترین زمان ممکن، آن کالا یا خدمات را پیدا کنند.